Marketing Agency

RYFYLKEHEIANE PÅ LANGS

Bussen gikk fra stavanger 20:45 og vi var fremme i haukeliseter kl 01.20. Siden vi hadde sen innsjekk lå det en konvulutt med navnet på i en postkasse utfor som sier hvor du skal sove. det virket som den store sovesalen var full, så vi fikk et rom ved siden av der det var 8 ish senger på gulvet, ganske deilig å slippe å vekke 40 mann når vi kommer frem mitt på natten.

vi startet med godt mot! jeg gikk på smørefri ski mens de andre gikk på smøreski. det gikk vell akkorat 3m før christer trynte! men ved første skikkelige nedoverbakke var det jeg jeg som lå med tryne først i snøen og med sekken over! var ikke helt så stødig som jeg selv trodde, så måtte kalibrere beina litt for det er første gang jeg går med tung sekk på ski.

første etappe går fra haukeli til bleskestadmoen 34km. En lang etappe men jevn stigning i starten, her møtte vi ganske mye folk, mange som var på treningstur og mange som gikk fra haukeli til hovden. vi hadde et stopp på holmavatn der vi hadde en god pause og fikk i oss mat og drikke, samt plaste litt gnagsår! gutta fant også 4 øl som sto igjen på en hylle, så de var ganske så fornøyde. vi brukte 10t fra start til vi var fremme, å her var jeg sliten! det beste var at vi fikk hytta for oss selv.

Andre etappe var fra bleskestadmoen til krossvatn 23km, egentlig var vel planen å gå til vassdaltjørn men vi hadde mer enn nok med å komme oss til krossvatn. heldigvis hadde vi kjøpt feller! takk gud for det. Dagen startet med en heftig bakke, men det var starten på dagen så vi hadde masse energi å klare denne fint!  jeg fant ikke kart som skikkelig overlappet hverandre så vi måtte gå litt uten kart! det er egentlig ikke noe problem for stien er godt merket med kvister, problemet var bare det var et sinnsykt fjell som vi skulle opp som ikke vi var helt klar over. Det er det værste fjellet jeg har besteget noen gang, tror vi brukte over 2t opp å jeg var helt på felgen. vi ankom hytta akkurat når solen gikk ned!  På hytta sto det flotte påskeliljer på bordet å det var skikkelig påske stemning.

Dag 3 gikk vi rett til storsteinen. Dette var en nydelig etappe! strålende sol og kilometerne føyk unna. Jeg fant en stor å fin lemmen (den levde ikke)som jeg ville ha med hjem å stoppe ut! pga Alaska spiste opp en lemmen  til far når hun var valp! Magnus syns jo jeg var helt syk i hodet å lurte på hva jeg feilet som drog rundt på en lemmen i lommen. men den frøs fast i isen siste kvelden så det var kipt…

Siste etappe til Ådneram var også helt perfekt! nydelig vær å kilometerne føyk avgårde. Så reiste vi opp i hytta til magnus og ble vartet opp til de grader av foreldrene hans. Jeg hadde forventet at det var mye mer folk på turen, jeg trodde vi kom til å slite å få soveplass i hyttene. Men vi var alene på alle hyttene utenom på krossvatn, her var det to stk i hytta.

Underholdningen min på turen var å nyte alle fallene til Christer å Magnus, Christer trynte masse! men Magnus hadde to fæle fall. Jeg er så sinnsykt pingle nedover så jeg ploger alt jeg kan å renner i 2 km/t mens gutta gutser litt mer å gir meg god underholdning! Det er det morsomste jeg vet når andre tryner.. så jeg hadde det helt supert! Det var veldig vanskelig snø, masse skare med løse partier som gjør det utrolig vanskelig.

Det var ikke så mye dyreliv å se, hadde virkelig håpet jeg var så heldig å fikk se reinsyr! det er jo 2000 reinsdyr der oppe så mulighten er der. Men vi så masse spor etter dem da, og vi så ca 12 ryper på turen.

Bekledning

• Jakke og bukse, vindtett.
  • Undertøy i ull (helst netting)+ ekstra skift.
  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift
  • Fleecejakke/ullgenser
  • Lue + balaklava
  • Overtrekksvotter (vindtette) og innervotter (ull) + ekstra skift
  • Lette innesko/inneklær
  • Skistøvler (BC/75mm)
  • Gamasjer (om du ikke har det i buksa)
  • Varmejakke (Dun/kunstfiber) eller tykk mellombekledning for å holde varmen i pausene

Utstyr

• Fjellski og staver med bred trinse
  • Ryggsekk med passe volum til innhold
  • Vanntett pakkepose som passer i sekken
  • Spade
  • Lakenpose (til bruk på hytta)
  • Liggeunderlag som kan brukes i pausene til å sitte på
  • Førstehjelpssaker med gnagsårplaster/ sportstape
  • Fyrstikker/lighter
  • Hodelykt
  • Termos
  • Mat for dagen og drikkeflaske
  • Skismøring, evt. også feller
  • Camelback (pass på å legg slangen inni jakken så den ikke fryser)